Zelf doen scheelt gewoon geld. Het is vaak een eenmalige investering in de cursus en daarna kost het niets meer. Misschien een update na een tijdje, maar geen maandelijkse kosten. Je hebt telkens weer inspiratie nodig om zelf iets nieuws te verzinnen. Je hebt er soms gewoon even geen zin in, of je hebt even helemaal geen inspiratie en je slaat dan een dagje over, of twee, of drie….
Het kost je tijd om regelmatig of elke dag weer een bericht te maken en te plaatsen. Ook in vakanties of tijdens ziekte verwachten je klanten iets van je te zien. Als je even niet zichtbaar bent geweest vergeten ze je en kan je weer opnieuw een relatie op gaan bouwen. Het kost ook extra tijd om iets uit te zoeken, hoe was het ook al weer?
Uitbesteden: Een doorlopende investering in jouw bedrijf
Het kost geld om je social media uit te besteden, dat is een doorlopende investering in je bedrijf. Per maand wordt je een bedrag in rekening gebracht.
Een Virtual Assistant (VA) maakt jouw berichten, zowel de teksten als de bijpassende afbeeldingen en plant ze voor je in. Er gaat denkwerk aan vooraf om de beste berichten te maken.
Een VA heeft ervaring en weet na verloop van tijd precies welke post precies werkt en welke minder. Zij leest de statistieken en stuurt bij. Ze past een strategie toe en werkt toe naar gebeurtenissen in jouw bedrijf: een webinar, een workshop, een blog, een lancering.
Een VA heeft nooit zoveel kennis van jouw bedrijf als jij zelf. Als je je social media gaat uitbesteden, stuur je de foto’s en informatie naar jouw VA. Dan kan zij dat bericht plaatsen met jouw input. Ze kan je niet alles uit handen nemen. Het is afhankelijk van jouw input. Zij heeft jouw foto’s en informatie nodig om berichten te maken. Zo blijf je betrokken bij jouw marketing. Je gaat het samen doen.
Social media verandert telkens, het kost tijd om al die veranderingen bij te houden. Een VA houdt zich op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op social media gebied. Zij volgt zelf nog regelmatig cursussen en leert telkens bij. Social media beheer is dan ook een vak.
Ondernemers besteden al snel ongeveer 14 uur per week aan social media. Het scheelt gewoon tijd om een VA in te schakelen die jouw Social Media verzorgt. Tijd die jij liever aan je bedrijf wil besteden, of aan je familie. Je hebt het al druk genoeg. Per maand wordt je een bedrag in rekening gebracht. Maar vergelijk het uurloon van jezelf eens met het uurloon van een VA. In die tijd kan jij weer andere dingen doen.
Een cursus volgen en zelf doen of uitbesteden heeft beide voor en nadelen.