E-Like Virtual Business Support

PDFescape voor invulbaar werkboek

PDFescape is een gratis tool waarmee je PDF-bestanden kunt bewerken, zodat ze in te vullen zijn. Je hoeft met deze tool geen software te installeren en er wordt geen watermerk aan het document toegevoegd.

Nog een voordeel is dat je geen account nodig hebt, maar door een account aan te maken kunt je PDF’s ook online opslaan en delen met anderen. Er is ook een betaalde versie beschikbaar genaamd “PDFescape Premium” waarin geen advertenties worden weergegeven.

Ook kan je met de premium versie grotere bestanden uploaden, tot maximaal 20 MB in plaats van 10 MB. Het maximale aantal pagina’s per PDF is 100 in plaats van 200. Met de gratis versie kan je maximaal 10 bestanden online opslaan en met de betaalde versie 100 bestanden.

Met PDFescape kan je aantekeningen in een bestand maken, nieuwe PDF’s maken, PDF-formulieren invullen, PDF documenten delen en PDF’s met een wachtwoord beveiligen.

  • Ga naar PDFescape.com
  • In het scherm wat je krijgt kies je voor ‘UPLOAD PDF TO PDFESCAPE’
  • Zoek het bestand dat je wilt uploaden op de computer. Deze wordt
    geladen en geopend. 
  • Linksboven staat een menu. Om invulvelden te maken kies je voor ‘Form Field’. Er opent zich een pop-up
    met de ‘FORM FIELD CREATION TOOL’. Kies hier voor het type ‘Text’. Je wilt namelijk een tekstvak maken.
  • De velden die je invulbaar wilt maken selecteer je.
  • Wanneer je alle velden bij langs bent geweest kies je aan de linkerkant voor het groene icoontje ‘Save and download PDF’. Het bestand wordt opgeslagen en gedownload.
  • Save and download PDF
  • Het pdf bestand is nu invulbaar.
Ideaal voor je werkboeken.

 

Elike - VAtips

sneltoetsen

Leer alle sneltoetsen kennen

De tip die jou gaat helpen sneller te werken op een laptop of computer: maak jezelf wegwijs in sneltoetsen.
Het gebruik van sneltoetsen kan veel tijd besparen
Print bijvoorbeeld een spiekbriefje met sneltoetsen en leer wanneer je deze kunt gebruiken.
Op Windows gebruik je de meest bekende sneltoetsen in combinatie met de Ctrl-knop, op Mac is dat de Command-knop.
Dit zijn de sneltoetsen die voor mij onmisbaar zijn:
Ctrl/Cmd+X: Knippen
Ctrl/Cmd+C: Kopiëren
Ctrl/Cmd+V: Plakken
Ctrl/Cmd+S: Opslaan
Ctrl/Cmd+O: Openen
Ctrl/Cmd+W: Sluiten
Ctrl/Cmd+N: Nieuw venster
Ctrl/Cmd+Z: Ongedaan maken
Ctrl/Cmd+Y: Herhalen (terugzetten als je iets ongedaan hebt gemaakt)
Ctrl/Cmd+R: Vernieuwen
Ctrl/Cmd+F: Zoeken
Ctrl/Cmd+B: Dikgedrukt maken van tekst
Ctrl/Cmd+I: Schuingedrukt maken van tekst
Ctrl/Cmd+U: Onderstrepen van tekstMinder
bekende sneltoetsen die ook van pas kunnen komen:
Ctrl/Cmd+D: het doortrekken van de inhoud van een cel in Excel, en voor geavanceerde opmaakinstellingen in Word
ALT+TAB (Windows) / Cmd+TAB (Mac): Wisselen van programma’s
FN+Backspace (Mac): Delete Ctrl+H (Windows): Zoeken en vervangen
Ctrl/Cmd+K: Hyperlink invoegen
Niet alle sneltoetsen werken uiteraard in alle programma’s, maar bij de meeste spreekt het redelijk voor zich.
Dit zijn de meest bekende, misschien zijn er nog wel meer. Weet jij er nog meer?
Elike - twijfel

Twijfels

Afgelopen weken heb ik veel getwijfeld.
Doe ik het goed?
Ben ik wel een ondernemer? Of zoek weer een baan in loondienst?
Blijf ik ondernemers ondersteunen? Als Virtual Assistant verder werken? Of ga ik me richten op Social Media. Online zichtbaarheid?
Een training opzetten over deze online zichtbaarheid?
Zoveel vragen gaan door mijn hoofd.
Wie zit er op mij te wachten?
Maak ik wel de juiste content?
Post ik wel waarde?
Waar blijven mijn klanten?
Gedachten die, denk ik, heel veel ondernemers herkennen.
Ik weet dat het een tijd duurt voordat je je onderneming op de rit hebt staan.
Dat je moet investeren in jezelf en in je bedrijf.
En…ik vind het superleuk om te ondernemen.
Ik leer ontzettend veel en kan ondernemers echt helpen. Dit geeft zoveel voldoening. Ik doe niks liever.
Nu heb ik gelukkig 2 krachtige vrouwen achter me staan.
Zij die me weer op andere gedachten brengen, me moed inspreken en me weer op ideeën brengen.
Amber van Ommeren, waarvoor ik als Virtual Assistant werk. Zij coacht me weer liefdevol door mijn onzekerheden heen, wijst me op wát wel goed gaat en stelt oneindig veel vragen. Op zijn tijd een compliment over mijn werk voor haar.
Laura Elsman, waarbij ik een opleiding video volg en zich als lieve coach over me ontfermt, met me meedenkt en me weer op het volgende pad leidt of een richting wijst.
Nu kan ik weer verder, zit weer vol plannen en ga er weer voor.
Ik heb ondernemers nog veel te geven en volg mijn hart en ga verder met wat ik graag doe: ondernemen.
liefs,
Elike
# TIPS(4)

LaPosta

Er zijn heel wat tools waar je nieuwsbrieven mee kunt versturen, waarvan Mailchimp,  Active campaign en Autoresponder heel bekend zijn.

Er is er een die bij mij niet zo bekend was, maar heel eenvoudig in het gebruik is en dat is LaPosta. Je kunt in 15 minuten een nieuwsbrief maken.

Een nieuwsbrief maken in Zes Stappen

Stap 1: basisgegevens invullen

In stap 1 vul je de basisgegevens van je nieuwsbrief in.

Naam voor campagne

Ten eerste de naam van je nieuwsbriefcampagne. In je account vind je de campagnenaam terug in tal van overzichten en statistieken.

Onderwerpregel

Ten tweede de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Deze is uitzonderlijk belangrijk en moet je weloverwogen bepalen. De onderwerpregel is het eerste wat je relaties in hun mailbox van je e-mail zien. De onderwerpregel bepaalt voor een groot deel het succes van je nieuwsbrief. Een slechte onderwerpregel kan ertoe leiden dat je nieuwsbrief in een spamfilter blijft hangen.

Afzender

Ten derde de afzender van je nieuwsbrief. Je nieuwsbrief wordt verstuurd via ons systeem en onze servers. Voor je relaties wil je natuurlijk dat het lijkt alsof dit via je eigen organisatie gebeurt. Vandaar dat je wordt gevraagd welke afzendnaam (gewoonlijk de naam van je organisatie) en welk e-mailadres (afzendadres) mag worden vermeld. Kies deze zorgvuldig: ook deze gegevens zien je relaties in hun mailbox staan.

Antwoordadres

Ten vierde het antwoordadres van je nieuwsbrief. Een nieuwsbrief kan worden beantwoord (gereplyd) door je relaties. Onder Antwoordadres kun je aangeven naar welk e-mailadres een reactie van je relaties mag worden verstuurd. Het afzend- en antwoordadres kunnen hetzelfde zijn, maar dit hoeft niet. Reacties kun je bijvoorbeeld direct laten versturen aan de juiste persoon: k.karelse@mijnsite.nl.

Koppeling Google Analytics

Ten vijfde, tot slot, of je gebruik maakt van Mtrack en/of Google Analytics. Als je met één van beide statistiekenprogramma’s werkt, kun je dat op deze plek aanvinken. Binnen de statistieken van je website zie je in een apart rapport dan automatisch hoeveel bezoeken er precies via je nieuwsbrief aan je website zijn gebracht.

Let op: bij koppeling van Mtrack en/of Google Analytics werken bij een enkele gebruiker de links naar de eigen website niet goed meer. Relaties komen dan bijvoorbeeld niet op een achterliggende pagina terecht, maar op de homepage.

Stap 2: ontvangers selecteren

In stap 2 kun je aangeven aan welke relaties je je nieuwsbrief wilt toesturen. Je kunt één of meerdere lijsten en/of segmenten aanvinken.

Stap 3: sjabloon kiezen

  • In stap 3 klik je het sjabloon aan dat je wilt gebruiken voor je nieuwsbrief.

  • De structuur en vormgeving van het sjabloon kun je in Stap 4 aanpassen.

 

Stap 4: sjabloon vullen

  • In Stap 4 kun je met onze drag & drop-editor je nieuwsbrief(sjabloon) eenvoudig verder vormgeven en van tekst, links, afbeeldingen, filmpjes, bestanden en sociale media voorzien. Je nieuwsbrief kun je ook personaliseren.

  • Als je klaar bent met het opmaken en vullen van je nieuwsbrief raden we je aan met Preview en Testmail te werken. Bovenaan de pagina in Stap 4 vind je voor beide een knop.

  • Met Preview kun je direct zien hoe je nieuwsbrief er voor je relaties uit komt te zien – op zowel desktop, tablet als mobiel. Met Testmail kun je je nieuwsbrief ter controle aan je eigen e-mailadres en die van een paar anderen versturen.

  • Als je wijzigingen aan het sjabloon hebt gemaakt en hierover tevreden bent, kun je het aangepaste sjabloon via de knop ‘Bewaar als sjabloon’ opslaan. Bij een volgende campagne zie je in Stap 3 het aangepaste sjabloon dan terug onder Voorbereide sjablonen.

Stap 5: LaPosta nieuwsbrief controleren

In stap 5 controleer je voor een laatste keer of er nog fouten in je nieuwsbrief zitten.

In deze stap krijg je een overzicht van alle keuzes die je in de voorgaande stappen hebt gemaakt. Ook je nieuwsbrief wordt nog een keer vertoond. Een laatste correctie kun je eenvoudig doorvoeren.

Stap 6: verzendtijdstip bepalen

In stap 6 bepaal je het verzendtijdstip van je nieuwsbrief.

Je kunt je nieuwsbrief direct verzenden óf inplannen. Dag en tijdstip van verzending bepaal je zelf.

In deze stap kun je ook aangeven of je een bevestigingsmail van verzending wilt ontvangen. En zo ja, op welk e-mailadres?

Als je op internet meer verkopen wilt realiseren, dan werkt het zeer goed om sales tunnels te gaan bouwen. Iemand download een e-book of schrijft zich in en vervolgens krijgt die automatisch een aantal e-mails. Zo bouw je vertrouwen en is de kans groot dat iemand overgaat tot een aankoop. Het bouwen van sales tunnels is in het begin lastig, maar met de nieuwe functie van LaPosta is het voor iedereen te doen.

 

Voordelen van Laposta :

  • LaPosta is een Nederlands, gratis, programma. Ook de servers staan in Nederland, dus minder kans dat jouw nieuwsbrieven bij de Spam terecht komen.

  • Ook bij de gratis versie, krijg je ondersteuning

  • De LaPosta handleiding is duidelijk en Nederlands
  • Grote vrijheid voor wat betreft de fonts en de opmaak van deze e-mails.

  • LaPosta heeft veel voorbeelden van nieuwsbrieven of je maakt hem helemaal zelf.
  • Je kunt de statistieken live bijhouden

  • Laposta kun je zien of de mail geopend is en ook of het gelezen

  • In Laposta kun je de e-mail analyse koppelen aan Google Analytics en ook aan Mtrack. Zo kun je zien of er ook e-maillezers naar je website gaan.

  • Bij Laposta zijn de eerste 2000 nieuwsbrieven gratis

  • Laposta de mogelijkheden tot automation heel uitgebreid zijn

  • Laposta is een gebruiksvriendelijk programma

  • LaPosta is te koppelen met een WordPress website
Bron: TTM Communicatie
Heb je hulp nodig bij het maken van een nieuwsbrief of wil je een campagne opzetten, neem dan contact met me op via het contactformulier  of stuur een email naar Elike@e-like.nl.
Elike van de Kerkhof-tips voor VA

Tip 5 Linktree

Op Instagram heb je geen mogelijkheid om bij je foto’s een link te plaatsen zoals dat op Facebook wel kan. De enige plek waar je een link kan plaatsen die klikbaar is, is in je biografie. Je biografie bevat je profielinformatie en b.v. je basiswebsite zoals www.E-Like.nl

Link in bio

Voor diegene die nu al fanatiek bloggen en vloggen en Instagram gebruiken om dit te promoten, delen alsnog vaak hun post met daarbij de opmerking: “Zie link in bio”.  Daarmee bedoelen ze dat je even op hun naam kunt klikken om naar hun profielpagina te gaan, zodat ze daar op de link kunnen klikken. Elke keer als je dus een nieuwe blog of vlog plaatst, pas je deze link aan naar de specifieke pagina waar je ze heen wil verwijzen. Best onhandig! Helemaal als je ook wel eens berichten in wil plannen. Dan moet je namelijk steeds in de gaten houden dat je de linkjes aan wil passen.

Linktree maken

Er is een tool waarmee je dus van 1 link meerdere linkjes maakt. Een linkjes-etalage voor jouw Instagram account. Waar je heel gemakkelijk meerdere linkjes kan laten zien, zodat jij je volger optimaal kunt bedienen. Hier kun je ook linkjes plaatsen naar je andere social media profielen.

Voordat je dit gaat maken, moet je ook weten dat er nadelen zitten aan het gebruik van Linktree.

  1. Het grootste nadeel van Linktree is dat het slecht is voor je SEO en dat je dus geen goede gegevens krijgt waardoor je niet kunt optimaliseren.
  2. Geen goede statistieken. De statistieken van Linktree zijn heel minimaal. Je ziet alleen hoe vaak er in totaal op een link geklikt is, zonder verdere specificaties.
  3. Het is beperkt qua branding. 4 standaard opties, je kunt geen kleuren aanpassen. Het logo van Linktree in plaats van je eigen logo. (Als je een betaalde versie neemt heb je wat meer design mogelijkheden).
  4. Geen betrouwbare Google Analytics gegevens. Alle bezoekers die op jouw Instagram link klikken komen eerst bij Linktree terecht, en niet rechtstreeks op jouw website

Alternatief

The marketingfactory geeft een tip voor een gratis alternatief. Om een Instagram landingspagina op je website te maken.

Door een nieuwe pagina op je website te maken en deze bv Instagram bio te noemen. Deze pagina maak je niet zichtbaar op jouw website, want alleen mensen komen hier via jouw instagram bio.

Ontwerp deze pagina bv met een foto, Instagram naam en daaronder een aantal links, zoals Linktree.

Update de link in je Instagram bio met je nieuwe url.

Mocht je toch Linktree willen gebruiken, dan hierbij hoe je dit instelt.

Zo stel je Linktree in

  1. Ga naar https://linktr.ee/
  2. Aanmelden met Instagram
  3. Vul je inloggegevens in
  4. Geef Linktree toestemming om verbinding met je Instagram account te maken
  5. Selecteer je pakket, bijvoorbeeld de gratis versie
  6. Bevestig je contactgegevens en accepteer de voorwaarden
  7. Bewerk je bio-link Hier staat automatisch je Instagram-gebruikersnaam. Je kunt hem aanpassen als je wil.
  8. Voeg een nieuwe link toe
  9. Zet het schuifje op ‘groen’
  10. Voeg meer linkjes toe en zet ze in jouw ideale volgorde
  11. Ga naar “Settings” om je kleurstelling aan te passen
  12. Klik op je link om te kijken hoe het eruit ziet
  13. Test de linkjes
  14. Zet vervolgens de link in je Instagram biografie
tijdregistratie toggl

Tijdregistratie met Toggl: zo máák je tijd

Hoe krijg je dat, inzicht in je tijd? Door tijdregistratie met Toggl! Met deze handige app kun je gemakkelijk meten waar je tijd op een gemiddelde dag naartoe gaat. Telkens wanneer je een taak start, zet je de ingebouwde timer aan. Deze houdt voor je bij hoe lang je met deze taak bezig bent en slaat het op in een tijdregistratie-overzichtje:

Stap 1: Toggl je tijd 1 week

Je zet de timer aan zodra je een taak of handeling start, geeft hem een naam (bijvoorbeeld ‘offerte schrijven’ maar ook ‘pauze’ of ‘printer aan de praat krijgen’) en zet de timer weer uit zodra je klaar bent met de taak of handeling.
Probeer niet de wenselijke gegevens bij elkaar te sprokkelen, maar wees eerlijk naar jezelf. Heb je een kwartier door Facebook gescrolld terwijl dat rapport nog op je lag te wachten? Toggl het! Alleen zo krijg je een overzicht dat op de werkelijkheid gebaseerd is.
Doe dit een week lang en ga dan over naar stap 2.

Stap 2: Creëer inzicht

Om inzicht in de brei aan taken en tijden te krijgen, breng je categorieën aan in je Toggl. Dat doe je door ‘tags’ aan je taken toe te voegen. Een aantal voorbeelden van tags zijn: ‘jaarverslag’, ‘presentatie prospect Zeilstra’, ‘ad hoc’, ‘pauze’, ‘privé op werk’, ‘familietijd’, ‘klussen’, ‘persoonlijke verzorging’, ‘ontspanning’, ‘sport’ of ‘postzegelverzameling’.
Vervolgens kun je alle taken met een bepaalde tag uit de brei filteren om te zien hoe veel tijd je bijvoorbeeld hebt besteed aan ‘ad hoc’ taken. Of misschien sta je wel perplex van hoe weinig tijd er naar ‘sport’ is gegaan deze week?

Stap 3: Verwerk de tijdregistratie gegevens – met 5 vragen

Dit is de belangrijkste stap. Je gaat de inzichten die je hebt gekregen uit de gegevens nu verwerken.
Dat doe je door de volgende vragen stellen bij elke Toggl-taak:
  1. Aan welke taken kan ik minder tijd besteden? (bijvoorbeeld ‘Facebook checken’ uit ‘pauze’)
  2. Welke taken kunnen gedelegeerd worden? (bijvoorbeeld ‘dakgoot repareren’ uit ‘klussen’)
  3. Welke taken zouden meer gestroomlijnd kunnen worden? (bijvoorbeeld ‘afbeeldingen toevoegen’ uit ‘jaarverslag’)
  4. Welke activiteiten zouden gecombineerd kunnen worden? (bijvoorbeeld ‘podcast luisteren’ en ‘joggen’)
En dan de allerlaatste en allerbelangrijkste finale-vraag, die je jezelf móet stellen om tijd te maken en deze beter te besteden:
5. Waar spendeer ik veel te weinig tijd aan? (bijvoorbeeld ‘familietijd’ of een welbekende: ‘sporten’)

Stap 4: Doe de wisseltruc

Wat je nu doet is de meest simpele en essentiële handeling om tijd te maken voor de mooie of noodzakelijke dingen in het leven: doe de wisseltruc. Wissel de tijd die je hebt gekregen door de eerste 4 vragen te stellen in voor de tijd die je aan bepaalde handelingen of activiteiten zou moeten of willen besteden.

Stap 5: Analyseer het resultaat

Analyseer je voortgang als tijd-maker met regelmaat. Plan een afspraak met jezelf in in je agenda, bijvoorbeeld over een maand, en kijk dan eens terug op de afgelopen periode. Wat is je bevallen in je nieuwe time management? Wat niet en wat wil je graag terugdraaien of bijschaven? Pas je dagelijkse tijdindeling weer aan en werk zo toe naar het niveau van tijd-maker-pro.
Met Toggl kun je per project je uren bijhouden, maar ook of je nog binnen het budget zit en je kunt overzichten uitdraaien die je als urenverantwoording mee kunt sturen. Toggl heeft een Chrome extensie die je eenvoudig kunt toevoegen, maar er is ook een app waarmee je op je telefoon je tijd kunt registreren.
Elike - VAtips

TIP 4 – Pocket

Gedurende de dag kom je veel websites, pagina’s en artikelen tegen waar je op dat moment geen tijd aan kunt of wilt spenderen. Denk aan mailtjes van een collega met een interessant artikel of een leuke video. Of linkjes van mensen die je volgt op Twitter of Facebook. Met Pocket kun je interessante pagina’s op het web bewaren om later te bekijken, wanneer je er wel tijd voor hebt.
Pocket synchroniseert tussen je smartphone, tablet, desktop en Kobo E-Reader zodat je op ieder moment verder kunt kijken. Pocket weet zelfs waar je in de tekst gebleven was met het lezen van een artikel. De app werkt zonder internetverbinding (offline) zodat je ook onderweg in het vliegtuig, de trein, auto, park of vakantie verder kunt lezen.
Misschien stuur je dergelijke links op dit moment wel naar jezelf toe via e-mail. Of voeg je ze toe aan een lange onoverzichtelijke lijst met bladwijzers (favorieten) in je webbrowser . Of je stelt dat bewaren nog even uit door tabbladen in je webbrowser open te houden waarbij je af en toe wat kwijt raakt doordat deze crasht.
Bewaar je linkjes om later te lezen of bekijken in vervolg met een druk op de knop in Pocket. Vanuit Pocket kun je ze dan wanneer je wél tijd hebt op je gemak lezen of bekijken. Op ieder apparaat en (op video na) ook offline. Zie Pocket als een persoonlijke krant met artikelen en video’s die je zelf hebt opgepikt.
Naast de integratie met webbrowsers en apps die Pocket zelf levert kun je ook vanuit andere applicaties snel linkjes naar Pocket sturen.
Concrete voorbeelden van materiaal om te bewaren in Pocket om later te bekijken zijn:
  • Artikelen (of verhalen)
  • Video’s,
  • Productpagina’s
  • Recepten
  • Afbeeldingen
  • Reisinformatie
Beginnen met Pocket
Begin nu:
  1. Begin met het aanmaken van een gratis account.
  2. Installeer de extensie of bookmarklet in je webbrowser.
  3. Klik op Pocket in je webbrowser om een webpagina voor later te bewaren.

Artikel alleen beschikbaar na inloggen? Login Support

Voor sommige websites moet je inloggen om artikelen te kunnen lezen. In je leeslijst zie je dan in plaats van een artikel de melding van de website staan dat je eerst moet inloggen. Als je een verbinding met internet hebt dan kun je doorklikken om zo’n artikel in de webbrowser te lezen. Pocket kan de artikelen vaak ook downloaden. Controleer in de app via Options > Manage Site Subscriptions of de betreffende website al ondersteund wordt. Zo niet, volg dan de stappen via “Log in to a specific site”. Pocket bewaart dan de cookie met je inloggegevens en zal vanaf dat moment altijd het artikel ophalen, hoe je de URL ook aanlevert (e-mail, bookmarklet, extension, app).
Op basis van wat je toevoegt aan Pocket stelt de app een persoonlijke lijst samen met mogelijk interessante berichten. Deze suggesties zijn van hoge kwaliteit – mensen stoppen immers niet zomaar iets in Pocket.
De suggesties kun je direct bekijken of met één tik toevoegen aan je lijst. En als het niets is dan kun je dat ook aangeven – met een tik op het kruisje. De suggesties zijn vooralsnog alleen Engelstalig.
Je kunt ook andere Pocket-gebruikers, zoals mij, volgen. Pocket somt een aantal populaire accounts op en laat je zoeken naar je vrienden op Twitter en Facebook. Eenmaal in gebruik schotelt de app je een lijst voor met artikelen die deze mensen aanbevelen. Deze lijst is niet chronologisch maar geordend naar én gefilterd op relevantie. Je kunt ervoor kiezen een melding te krijgen als er een aanbevolen artikel bij is gekomen.
Vanuit je account kun je artikelen aanbevelen (knop met het hartje erin). Indien gewenst met aantekeningen om uit te leggen waarom je het artikel aanbeveelt – en direct door naar Twitter en/of Facebook. Alleen artikelen die je aanbeveelt verschijnen op je Pocket-profiel – de rest blijft gewoon privé.
Je volgers kunnen een aanbevolen bericht “liken” of weer verder doorsturen, waarbij Pocket jouw naam weergeeft.

Artikelen delen

Vanuit Pocket kun je artikelen die je hebt gelezen gemakkelijk delen. Bijvoorbeeld via e-mail, Tumblr of Evernote.
Evernote:
  • Alle interessante informatie die je hebt verzameld op één plek te vinden is;
  • je kunt  webclips bewaren (in plaats van alleen een linkje) zodat de pagina’s vindbaar blijven als de website reorganiseert of verdwijnt;
  • De Webclipper van Evernote notities in Evernote doorzoekt als je Google gebruikt.
Met de Share functie Send to Friend stuur je een artikel door naar vrienden. Je kunt interessante passages markeren of een stukje tekst meesturen. Pocket kan e-mailadressen van je contactpersonen aanvullen en mensen met wie je regelmatig deelt met profielfoto onder handbereik zetten. Als de ontvanger ook Pocket heeft dan krijgt deze een (optionele) melding in de Inbox waar gekozen kan worden voor Ignore of Add to List. De benodigde toestemmingen voor Push Notifications, toegang tot je contactpersonen en (profiel)foto vraagt Pocket op een logisch moment – heel netjes gemaakt.
Je kunt het bericht delen op sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en App.net. Aan te radn is om berichten naar deze netwerken eerst in wachtrij Buffer te plaatsen om te voorkomen dat mensen een hele batterij aan tweets langs zien komen als je jouw leeslijst kleiner maakt.
Als je artikelen deelt die je zelf ook via Twitter in Pocket hebt gestopt, kijk dan even of je Twitter-client de link naar de tweet zelf ook mee heeft gestuurd (Twitter Attribution). Zo kun je in Pocket zien aan de hand van welke tweet je het artikel hebt opgeduikeld. Je kunt de afzender bedanken door “/via credits” te geven, retweeten of toevoegen aan favorieten. Twitter Attribution is helaas nog niet zichtbaar in de webbased versie van Pocket. Pocket stelt helaas standaard “(via @pocket)” voor in plaats van “/via @<username>” waardoor je ieder bericht voor het twitteren even aan zult willen passen.
Bij artikelen vanaf 1500 woorden suggereert Pocket dat je de hashtag #longreads op Twitter gebruikt. Mensen volgen deze hashtag om interessante artikelen op het spoor te komen. Voor video’s suggereert Pocket #watchitlater te gebruiken. Daarnaast kun je, zelfs zonder account, artikelen ontdekken op basis van onderwerp.
e-like kvk

Mijn nieuwe leven als ondernemer

e-like kvkEen half jaar geleden had ik gelachen als iemand tegen me had gezegd dat ik een eigen onderneming zou beginnen. Totdat het VA-schap op mijn pad kwam. Alles in deze functie komt samen met mijn jarenlange ervaring, wensen en toekomstdromen.
 
Ik ben in januari met mijn opleiding bij de VA Business Accademy begonnen. Samen met 20 andere enthousiaste vrouwen  hebben we allemaal hetzelfde doel. In deze 2 maanden dat ik nu bezig ben, heb ik al zoveel geleerd. Er zijn  zoveel nieuwe dingen en mensen op mijn pad gekomen. Ik word vooral geprikkeld om nog meer te weten te komen en te leren om toe te passen in mijn werkzaamheden om jou als ondernemer te ondersteunen.
 
Ik help ondernemers orde op zaken te stellen. Focus te houden, zichtbaar te worden en praktische zaken uit handen te nemen. Waar ze zelf niet aan toe komen of zich niet mee bezig willen houden. Daarnaast help ik ze de plannen ook werkelijk uit te voeren, want hoe vaak kom je niet toe aan het to do lijstje.
 
Ik werk vanaf mijn eigen werkplek. Dit betekent dat ondernemers niet de extra kosten voor een werkplek hebben. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met reiskosten/-uren. En wat ook heel erg fijn is; de ondernemer kan zelf bepalen hoeveel uur hulp nodig is. Dit betekent niet alleen vrijheid en flexibiliteit voor mij, maar ook voor jou.
Deze vorm van ondersteuning betekent dat je samenwerkt met een mede-ondernemer. Als je iemand in dienst zou nemen komen daar verantwoordelijkheden en risico’s bij mee die ik je bespaar. Via telefoon, WhatsApp, email en Skype (of welk ander medium jij ook fijn vindt) houden we eenvoudig contact. Zo wordt informatie tussen jou als ondernemer en mij als VA snel gedeeld. Al vanaf een uur per week kun jij mij inhuren. Op deze manier heb je wel iemand die met je mee denkt en taken voor je uitvoert. Maar je hebt niet de verplichtingen en verantwoordelijkheden die komen kijken bij het werkgeverschap.
 
Virtual assistant is geen beroep met een vast takenpakket. Elke VA heeft zijn eigen vaardigheden, specialismen en kennis. Je moet een VA ook niet zien als een “manusje-van-alles”. Wat we wel gemeen hebben is dat we elkaar niet als concurrenten beschouwen. VA’s wisselen kennis uit en als jij als ondernemer me wat vraagt waar ik je niet bij kan helpen, dan vind ik altijd wel iemand die dat wèl kan.
Ik ben daarom ook meer dan “een secretaresse op afstand”. Zie me meer als een sparringpartner. Een goede VA weet wat er speelt, heeft een breed netwerk en is snel op de hoogte van nieuwe online ontwikkelingen. Met deze kennis help ik jou groeien.